Jedna z hlavních otázek lidstva zní: Jak budeme žít zítra? Byly doby, v nichž přítomnost dávala na tuto otázku jen málo odpovědí. V 21. století však lidé mají přesnou představu o budoucnosti. Vědí, že ochrana klimatu je stále důležitější; vědí, že zásoby fosilních paliv nejsou nekonečné; a vědí, že budoucí mobilita se v dlouhodobém horizontu neobejde bez nových poháněcích systémů pracujících zcela bez emisí. Volkswagen, nejúspěšnější výrobce automobilů v Číně, představil v Šanghaji pět automobilů, s nimiž dostává tato vize reálné kontury.
V roce 2010 dospěla historie automobilu k přelomu dvou diametrálně odlišných epoch. Po dlouhá desetiletí vládly téměř veškeré silniční dopravě zážehové a vznětové spalovací motory, které však budou postupně vytlačovány ze scény částečně nebo kompletně elektricky poháněnými vozy. Tři z pěti automobilů prezentovaných značkou Volkswagen v Šanghaji uvádí na svět novou značku mobility bez emisí: blue-e-motion.
Studie Up! blue-e-motion ukazuje, jak bude vypadat budoucí specialista na městskou dopravu s elektrickým pohonem. „Budoucnost“ začne v tomto případě už v roce 2013, kdy bude na trh uvedena sériová verze Up! blue-e-motion. Golf blue-e-motion, elektricky poháněná varianta nejúspěšnějšího automobilu na světě, potvrzuje domněnky, že se i čistě elektricky poháněné vozy budou vyrábět ve velkosériovém měřítku. A v neposlední řadě dává v Číně vyvinutý model Lavida blue-e-motion jasně najevo, že Volkswagen bude samozřejmě nabízet také elektromobily přizpůsobené potřebám největšího automobilového trhu na světě.
Rovněž Golf blue-e-motion bude představen v sériovém provedení v roce 2013, zatímco Lavida blue-e-motion bude následovat jen s malým zpožděním. Do ještě vzdálenější budoucnosti míří Passat Lingyu s vodíkovými palivovými články, který byl vyvinut v Číně ve spolupráci s univerzitou Tongji. Komfortní limuzína slouží zatím čistě výzkumným účelům, avšak čtyřdveřový vůz jezdící bez emisí ukazuje, že se Volkswagen zabývá všemi myslitelnými aspekty budoucí mobility. Naopak žhavou současností je nový Touareg Hybrid, jeden z prvních skutečně terénních automobilů s hybridním pohonem a zároveň pravděpodobně nejmodernější SUV na světě.
Škála těchto pěti vozidel názorně ukazuje, jak rozmanitá je budoucnost automobilu. U elektromobilů, jako je Up!, Golf nebo Lavida, musí být zaručena jejich cenová dostupnost, pokud mají ve velkém stylu dobýt svět. Prof. Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG, k tomu říká: „Elektromobil musí být cenově dostupný pro širokou motoristickou veřejnost a nesmí dělat žádné kompromisy v oblasti každodenní praktické využitelnosti, má-li dosáhnout přesvědčivého úspěchu. Teprve až se budou elektromobily vyrábět ve velkých počtech pokud možno na všech kontinentech, lze skutečně hovořit o začátku epochy elektromobilů a o citelném snížení zátěže životního prostředí.“
Volkswagen staví nové mosty k éře elektrické mobility s čistě elektricky poháněnými verzemi modelů Up!, Golf a Lavida, jejichž sériová provedení se stanou s odpovídající státní podporou cenově dostupnými elektromobily vyráběnými ve velkých sériích. Na vyspělou techniku orientovaná značka Volkswagen si přitom vytyčila za cíl dostat prostřednictvím bestsellerů typu Golf elektromobily z pozice exotických produktů a jako vedoucí síla na trhu etablovat do roku 2018 trvale udržitelnou mobilitu. Například v Německu má podle plánů spolkové vlády jezdit do roku 2020 přibližně jeden milion elektromobilů.
Prof. Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG, k tomu doplňuje: „Budoucí elektromobily nám nabízejí obrovské šance, aby naše mobilita měla ještě trvaleji udržitelný charakter. V zájmu životního prostředí se však musíme postarat o to, aby energie pro pohon těchto elektromobilů pocházela z obnovitelných zdrojů. Vzhledem k tomu, že výrobci automobilů nemají žádný vliv na podobu elektráren, musí být využívání ekologičtějších zdrojů energie zajištěno vládami. Až pak zažijeme přechod do nové epochy.“
Souběžně s ofenzivou v oblasti elektromobilů zvyšuje Volkswagen důsledně tempo při zavádění nových modelů s hybridním pohonem. Nyní v Šanghaji prezentovaný Touareg Hybrid se již prodává na evropském trhu. V roce 2012 bude představena hybridní varianta modelu Jetta a v roce 2013 je budou následovat modely Golf Hybrid a Passat Hybrid. Neméně důsledně se Volkswagen věnuje dalšímu vývoji a zdokonalování svých extrémně hospodárných spalovacích motorů na benzin, naftu a zemní plyn (TDI, TSI, EcoFuel), protože i ve vzdálené budoucnosti budou bezpochyby vedle sebe existovat nejrůznější technická řešení pohonu. Nezpochybnitelná je rovněž skutečnost, že současnost v roce 2010 má více odpovědí týkajících se podoby budoucnosti, než kdykoli předtím. Fascinujícím způsobem to ukazuje Volkswagen v Šanghaji, kde se koná světová výstava Expo.