AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Mercedes-Benz
Siems & Klein


Audi travolution: úsporná jízda po městě

• Komunikace mezi automobily a semafory snižuje emise • Audi představuje další vývojové stádium projektu travolution • Testovací jízdy probíhají v Ingolstadtu

Náskok díky technice – tento slogan znamená také uvádět do provozu vysoce hospodárné automobily. Vývojáři značky Audi přitom pojímají řešení obtížného problému celostně a zaměřují se proto na optimalizaci funkce celého komplexního systému zvaného silniční doprava. V rámci projektu travolution navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory, čímž dosáhli zkrácení prostojů čekáním na zelenou a omezili počet fází, v nichž řidič musí akcelerovat. Tato na první pohled nijak zvlášť významná změna přinesla výrazné snížení spotřeby paliva. Profesionálové z oboru plánování dopravy již absolvovali v Ingolstadtu první demonstrační jízdy.

Přínos projektu travolution byl okamžitě obrovský. Již první fáze projektu přinesla v roce 2006 snížení spotřeby paliva o 17 % díky kratšímu stání na semaforech. Přepočteno na celý rok to znamená úsporu cca 700 000 litrů benzinu. Tento úspěch je založen na novém adaptivním výpočtovém algoritmu, jímž jsou řízeny semafory v Ingolstadtu. Zmíněný algoritmus vznikl v rámci spolupráce automobilky Audi s vysokými školami a dalšími partnery.

Technický pokrok v projektu travolution umožnil nyní značce Audi zavést funkci přímé komunikace mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v reálném silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou.

Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu může řidič pohodlně přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Svítí-li na semaforu červená, informuje palubní počítač čekajícího řidiče, za jak dlouho se na semaforu objeví zelená. Pokud řidič přijíždí k oranžově nebo červeně svítícímu semaforu, je o této skutečnosti informován optickým a akustickým signálem, případně krátkým brzdovým impulzem.

Propojení automobilu s dopravní infrastrukturou zkracuje řidiči prostoje vznikající čekáním na semaforech a eliminací každého zastavení na semaforech a následné akcelerace klesá spotřeba o 0,02 litru. V tom spočívá velký potenciál. Plošným zavedením této nové techniky v celém Německu by bylo možné zabránit cca 2 milionům tun emisí CO2 ročně. To by odpovídalo snížení emisí CO2 způsobovaných motorovými vozidly v městském provozu o cca 15 %.

Systém travolution navíc nabízí možnost elektronického placení za palivo a parkování. Vůz v tomto případě komunikuje s příslušnými stacionárními přístroji na čerpacích stanicích a na parkovištích. Poplatek je po potvrzení prostřednictvím multimediálního rozhraní MMI odečten od zůstatku na kreditní nebo zákaznické kartě.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Toplac s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika