AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.
Interaction s.r.o.


Veolia Transport Teplice testuje emulzní naftu

Společnost Veolia Transport Teplice (VTT) používá od konce prosince 2009 v rámci ekologického projetku pro vybrané autobusy emulzní naftu, ekologičtější palivo oproti klasické naftě, které kromě životního prostředí šetří podniku i finanční prostředky.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

„Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,“ říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.

Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů.

Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.

Výhody a nevýhody emulzní nafty:

  • + ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se vytváří méně pevných částic-

    sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)

  • + vyšší účinnost spalování
  • + nulová spotřební daň
  • + eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut
  • - nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
  • - zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů (snížená mazivost

    emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru)

  • - v zimě je použitelná do teploty –15 °C (při nižší teplotě dochází ke zhoršení tekutosti

    paliva)

  • - technické úpravy čerpací stanice

Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů

  Průměrné snížení u motorů
Typ emisí EURO 0–1 (před r. 1996) EURO 2 (1996 – 2001) EURO 3 (2001– 2005)
NOx (oxidy dusíku)  –15 %  –10 %  –5 %
CO (oxid uhelnatý)  –30 %  –12 %  –10 %
PM (pevné částice)  –40 %  –23 %  –55 %
kouřivost  –75 %  –80 %  –80 %
CO2 (oxid uhličitý)  –5 %  –3 %  –3 %

Veolia Transport Česká republika a Slovensko Veolia Transport sdružuje v České republice 5 společností a 2 společnosti na Slovensku. Celkovým obrat za obě země převyšuje 3,3 miliardy Kč. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Veolia Transport provozuje přes 600 pravidelných příměstských a městských linek. Její vozový park čítá více než 1800 autobusů a 46 trolejbusů a ve svých společnostech zaměstnává více než 3 tisíce zaměstnanců. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá Veolia Transport s více než 20% podílem jedno z čelních postavení. Ročně přepraví přes 100 miliónů cestujících. Veolia Transport je také provozovatelem osobní železniční dopravy.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika