Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.
„Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,“ říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.
Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.
Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů.
Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.
Výhody a nevýhody emulzní nafty:
- + ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se
vytváří méně pevných částic-
sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)
- + vyšší účinnost spalování
- + nulová spotřební daň
- + eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut
- - nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
- - zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů
(snížená mazivost
emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru)
- - v zimě je použitelná do teploty –15 °C (při nižší teplotě
dochází ke zhoršení tekutosti
paliva)
- - technické úpravy čerpací stanice
Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů
Průměrné snížení u motorů | |||
Typ emisí | EURO 0–1 (před r. 1996) | EURO 2 (1996 – 2001) | EURO 3 (2001– 2005) |
NOx (oxidy dusíku) | –15 % | –10 % | –5 % |
CO (oxid uhelnatý) | –30 % | –12 % | –10 % |
PM (pevné částice) | –40 % | –23 % | –55 % |
kouřivost | –75 % | –80 % | –80 % |
CO2 (oxid uhličitý) | –5 % | –3 % | –3 % |
Veolia Transport Česká republika a Slovensko Veolia Transport sdružuje v České republice 5 společností a 2 společnosti na Slovensku. Celkovým obrat za obě země převyšuje 3,3 miliardy Kč. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Veolia Transport provozuje přes 600 pravidelných příměstských a městských linek. Její vozový park čítá více než 1800 autobusů a 46 trolejbusů a ve svých společnostech zaměstnává více než 3 tisíce zaměstnanců. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá Veolia Transport s více než 20% podílem jedno z čelních postavení. Ročně přepraví přes 100 miliónů cestujících. Veolia Transport je také provozovatelem osobní železniční dopravy.