AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Mercedes-Benz
Iveco Czech Republic, a.s.


Nový Porsche Cayenne v premiéře na ženevském autosalonu

Počátkem března automobilka Porsche na mezinárodním autosalonu v Ženevě představí zcela novou generaci sportovně-terénního modelu Cayenne.

Revoluční novinkou této výměny generací je pak model Cayenne S Hybrid, vybavený technicky vyspělým, plně hybridním systémem pohonu s paralelním uspořádáním. Kombinovaná spotřeba v cyklu NEFZ v tomto případě činí jen 8,2 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 193 g/km. Cayenne S Hybrid je vybaven šestiválcovým motorem, jehož dynamika odpovídá osmiválci, avšak při výrazně nižší spotřebě. Prodej nové generace modelu Cayenne, který na český trh přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ, odstartuje v celé Evropě již 8. května 2010.

Také všechna ostatní provedení nové generace modelu Cayenne se vyznačují příkladnou úsporností kombinovanou s výjimečnými dynamickými parametry. Ve srovnání s předchozí generací klesla průměrná spotřeba až o 23 procent. To je zcela v souladu s přístupem „Porsche Intelligent Performance“, který ve zkratce znamená více výkonu při nižší spotřebě, větší účinnost a méně emisí CO2.

Těchto výsledků bylo dosaženo kromě jiného i použitím osmistupňových samočinných převodovek Tiptronic S s širokým rozsahem převodových poměrů a funkcí auto start-stop, optimalizovaným řízením teploty motoru a převodovky, odpojitelným alternátorem zásobujícím elektřinou akumulátor jen při jízdě bez plynu, ale také důrazem na snižování hmotnosti. Specializace používaných materiálů pro daný účel, celkové koncepční změny na automobilu jako celku a například také aktivní odlehčený pohon všech kol přinesly významné snížení hmotnosti. U modelu Cayenne S došlo ve srovnání s jeho předchůdcem k redukci o 180 kg – to vše ale při celkově zlepšených vlastnostech a zvýšené úrovni bezpečnosti. Nový Cayenne proto na silnici nabízí více potěšení z jízdy, a současně přináší větší praktičnost pro každodenní používání, vyšší míru komfortu i elegantnější vzhled. Zcela nově pojatý sportovně-elegantní design novou generaci modelu Cayenne více začleňuje do rodiny vozů Porsche. Zvýrazněna byla především sportovní stránka vozu, jež se opírá o mnoho typických designérských řešení, které jsou vidět i na jiných modelech značky Porsche.

Rozvor náprav zvětšený o 40 mm přináší více vnitřního prostoru a větší variabilitu. Celkově nová generace narostla do délky o 48 mm. I přesto nový Cayenne působí kompaktnějším a dynamičtějším dojmem. Zcela nově navržený interiér se vyznačuje vysoko umístěným středovým panelem, který řidiči dodává pocit, že sedí v kokpitu letadla. Zadní sedadla nabízejí možnost podélného posunu v rozmezí 160 mm, jejich komfort dále zvyšuje možnost změny sklonu opěradla ve třech polohách.

Základní model Cayenne je vybaven motorem V6 o obsahu 3,6 l. I přesto, že tento motor disponuje nejvyšším výkonem 300 k, došlo ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic S k poklesu jeho spotřeby o 20 % na 9,9 l/100 km. O stejných 20 procent poklesla také spotřeba modelu Cayenne Diesel. Jeho třílitrový turbodiesel V6 s výkonem 240 k a točivým momentem 550 Nm spotřebuje 7,4 l/100 km.

Významného poklesu spotřeby paliva – o 23 % – bylo dosaženo také v případě výkonného typu Cayenne S, jehož hodnota v cyklu NEFZ činí 10,5 l/100 km. Současně s tím došlo k posílení motoru ze 385 k na 400 k, což samozřejmě přineslo i zvýšení dynamiky. Stejného zlepšení dosáhl také vrcholný model Cayenne Turbo, jehož bi-turbo osmiválec 4,8 l disponuje výkonem 500 k. Ve srovnání s předchůdcem (14,9 l/100 km) došlo k poklesu spotřeby paliva na současných 11,5 l km/h, což odpovídá snížení rovněž o 23 procent.

Společně s modelem Cayenne S Hybrid mají tři z pěti modelů Cayenne spotřebu menší než 10 l/100 km a dvojice modelů se vyznačuje produkcí CO2 nižší než 200 g/km. Hodnota produkce CO2 193 g/km u modelu Cayenne S Hybrid není pouze nejnižší hodnotou v rámci modelové řady Cayenne, ale dokonce také v rámci celého výrobního programu značky Porsche.

Cílem hnacího ústrojí modelu Cayenne S Hybrid, které kombinuje kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec s elektromotorem, je zejména nejvyšší možná celková účinnost. Záleží na konkrétní jízdní situaci, zda je výhodnější automobil pohánět pouze jedním z těchto motorů, nebo jejich kombinací. Elektromotor s výkonem 47 k je pro kompresorem přeplňovaný zážehový motor s výkonem 333 k ideálním partnerem, protože jeho výkonový potenciál doplňuje vysokým točivým momentem již od nulových otáček. Společně oba motory produkují výkon 380 k a točivý moment 580 Nm již při 1000 otáčkách. Díky tomu je jízdní dynamika Cayenne S Hybrid na úrovni modelu osmiválcového Cayenne S.

Oba motory jsou spojovány nebo naopak rozpojovány prostřednictvím spojky umístěné mezi nimi, která je ovládána hybridní řídicí elektronikou. Právě tato spojka umožňuje, aby Cayenne S Hybrid poháněl pouze elektromotor, jen spalovací motor nebo oba motory současně. V malých rychlostech, například při průjezdu obytnou zónou, je krátkodobě možné automobil pohánět pouze čistě elektricky, a to až do rychlosti 60 km/h. Přínos elektromotoru spočívá ale také v tom, že například při akceleraci je účinným pomocníkem spalovacího motoru.

Inteligentní a velmi přesné ovládání dělicí spojky je zárukou, že přechody mezi jednotlivými jízdními režimy jsou pro řidiče zcela nepostřehnutelné, komfortní a rychlé. Spojka také umožňuje například do rychlosti 156 km/h zcela vypnout spalovací motor, když jeho výkon není potřeba. Tím dochází k eliminaci brzdného účinku motoru, což snižuje jízdní odpory a samozřejmě i spotřebu paliva.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Interaction s.r.o.
Siems & Klein
Auto Fit, spol. s r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.