AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Iveco Czech Republic, a.s.
Auto Fit, spol. s r.o.


Řidička autobusu přestává být v Česku zvláštností.

Řidič nákladního vozu a autobusu – to byla profese, kde se ženy objevovaly spíše jen jako výjimky, potvrzující pravidlo. Nebyl ostatně v minulosti žádný důvod, proč toto pole působnosti ženám otevírat.

Armáda chrlila každým rokem mnoho mladých mužů s příslušným řidičským oprávněním a profese řidiče velkého auta měla svoji atraktivitu – kamionář, který měl to štěstí a politický profil a vyrážel za železnou oponu, měl kromě slušné mzdy i diety v zahraniční měně a plnou kabinu nedostatkového tropického ovoce a výprodejového textilu. Řidič autobusu, zejména dálkového, patřil k elitě dopravní společnosti a v porovnání s ostatními profesemi měl velmi slušný příjem. Tato generace v současnosti dosluhuje u většiny dopravních společností – nechtějí už dělat nic jiného a tohle umějí dobře, takže už překousnou zejména v osobní dopravě neadekvátní odměnu za hodiny mimo domov a obrovskou odpovědnost. Obrovský boom v nákladní dopravě, image silného moderního tahače a vyšší mzda pak ty mladé, kteří chtějí jezdit, stačí absorbovat.

Existují řešení?

Zaměstnávání cizinců jako řidičů autobusů je problematické – je třeba komunikace s cestujícími. I proto se začínají prosazovat ženy jako řidičky autobusů, a to nejen v Dopravních podnicích, kde byla a je leckde tradice řidiček tramvají a trolejbusů, ale i u ostatních dopravců.

Jako ženě se mi myšlenka přívětivé a šikovné řidičky autobusu velmi líbila a během posledních let jsem pro její propagaci udělala, co bylo v mých silách. Začala jsem tím, že jsem si na vlastní kůži ověřila, jaké to je získat řidičský průkaz na autobus. Situace je získávání tohoto oprávnění nakloněna – stačí pouze vlastnit oprávnění skupiny B. Znamená to sice velmi náročné absolvování příslušného kurzu autoškoly, ale z vlastní zkušenosti potvrzuji, že pro ženu, která je dlouholetou rutinní řidičkou alespoň osobního vozu, to je realizovatelné (navíc mi v té době bylo 50 let). Náklady spojené se získáním oprávnění a následným školením pomáhají zájemcům často nést dopravci.

Žena – etalon pro bezpečnost

S pobavením si vybavuji jistou tiskovou konferenci velkého výrobce nákladních automobilů a autobusů, světové zdravotnické organizace a sdružení autodopravců k bezpečnosti silničního provozu. Tenkrát jsem příspěvkem, že zejména za volanty autobusů by ženy mohly podstatně vylepšit bilanci dopravních nehod, popudila všechny včetně vybraných kolegů novinářů. Letos příslušné sdružení autodopravců v rámci institutu na získávání profesionálních řidičů v rámci Autotecu angažovalo autobus se dvěma moravskými řidičkami k propagaci tohoto povolání.

V době, kdy jsem trpěla v plzeňské autoškole, byla v ČSAD autobusy Plzeň jedna jediná řidička. Po třech letech je jich tu devět. Přibývá dopravců, kteří vyhodnotili ženy řidičky jako jedno z dobrých řešení současného nedostatku řidičů. Ženy totiž také lépe akceptují současnou platovou úroveň této profese. Samozřejmě, že ženy mají své limity v řešení technických problémů, u nových autobusů však podobně jako u nových osobních vozů, jsou možnosti osobního zásahu už minimální a technika je prostě v rukou jiných profesí než řidičů. Ti toho mají na práci i tak dost.

Ti, kteří vyjíždějí do zahraničí, potvrzují, že se ženami za volanty autobusů pouze přibližujeme tomu, co je na západ od nás zcela běžné.

Materiály o konkrétních řidičkách naleznete na stránkách internetového magazínu BUSportál www.busportal.cz . Šéfredaktorkou je autorka tohoto článku Dagmar Braunová: „Svůj řidičský průkaz jsem bohatě využila a využívám  – i v zahraničí – při testovacích jízdách nových autobusů, o kterých pak píšu buď na BUSportálu nebo i v jiných odborných médiích. Mám obrovské štěstí, že mohu řídit ta nejúžasnější vozidla pod starostlivým dohledem odborníků a s poměrně ukázněnými cestujícími – zástupci výrobců či kolegy novináři. Profesionální dopravní novináři s tímto oprávněním jsme momentálně asi pouze dva. “

Kde můžete ženy – řidičky autobusů například potkat (mimo MHD):

ČSAD autobusy Plzeň,
Autobusy Karlovy Vary ČSAD Semily Transcentrumbus Mladá Boleslav BORS Břeclav VYDOS Vyškov OAD Kolín ČSAD Jablonec nad Nisou Connex Východní Čechy Connex Morava Connex Praha ČSAD Uherské Hradiště

Foto :

paní Iveta Smrkovská – řidička pravidelné autobusové linky Praha – Mladá Boleslav společnosti Transcentrum Bus – Arriva. V sezóně jezdí s dálkovými autobusy po celé Evropě.

Pokud hledáte zaměstnání, portál AUTOJOB nabízí volná místa: lakýrník, elektrikář, karosář, automechanik, přejímací servisní technik, prodejce nových vozů…

\Detaily k aktuálním volným pozicím společnosti Veolia Transport\

Autor: Dagmar Braunová, BUSportál

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Standox
Scania Czech Republic s.r.o.
BOSCH
Auto Fit, spol. s r.o.